• img1
  • img2
  • img3
  • img5

Γράμμα Ιανουάριος 2015

Α΄ ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΛΕΜΕΣΟΥ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2014-2015


08 Ιανουαρίου 2015


Γράμμα από τον Διευθυντή της Σχολής

Τα Αρχαία Ελληνικά μάς κάνουν εξυπνότερους;


Όλο και περισσότερες εμβριθείς μελέτες επιβεβαιώνουν τον τίτλο του παρόντος γράμματος και δη χωρίς το σημείο στίξης της ερώτησης.

Όλοι το υποπτεύονταν, αλλά τώρα πλέον τείνει να καταστεί αδιαμφισβήτητο γεγονός.
Η εκμάθηση αρχαίων ελληνικών ωφελεί τους μαθητές* ποικιλοτρόπως: Τους κάνει εξυπνότερους, κοινωνικότερους, διευρύνει τους ορίζοντές τους, βελτιώνει την ορθογραφική ικανότητά τους, τη μνήμη τους, την αναγνώριση του προφορικού λόγου!

Τουλάχιστον, ας κρατήσουμε τη νέα ελληνική γλώσσα στο ψηλό επίπεδο που της αρμόζει. Εμείς, ως εκπαιδευτικοί, έχουμε ρόλο να διαδραματίσουμε. Τόσο στον προφορικό λόγο, όσο και στον γραπτό λόγο, οφείλουμε να χρησιμοποιούμε τις καταλληλότερες λέξεις και φράσεις και ας είναι άγνωστες στους πιο πολλούς μαθητές. Τη δεύτερη και την τρίτη φορά που ο μαθητής θα ακούσει την άγνωστη λέξη ή φράση, τότε θα αναρωτηθεί για την ερμηνεία της.

Παρατηρείται το φαινόμενο, όπου εκπαιδευτικοί υποπίπτουν στο ατόπημα να χρησιμοποιούν υποβιβασμένη φρασεολογία στα δοκίμια, για να είναι σίγουροι ότι οι μαθητές θα κατανοήσουν. Το γεγονός αυτό υποβιβάζει το νοητικό επίπεδο του μαθητή και τον καθιστά πνευματικά φτωχότερο. Το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα είναι να συρρικνώνεται η ελληνική γλώσσα σε μερικές εκατοντάδες λέξεις και αυτό είναι εις βάρος της μεταξύ μας επικοινωνίας.

Ρευματοδότης/ρευματολήπτης ή πρίζα;
Σπινθηριστής ή σπαρκ;
Επίπλαστος ή ψεύτικος;
Άχθος άφατο ή βάρος ανείπωτο;
Συνδαιτυμόνες ή ομοτράπεζοι;
Ατέρμονο, αέναο  ή ατέλειωτο;
Κόασμα των βατράχων ή ο ήχος που βγάζουν οι βάτραχοι;
Τουτέστιν ή δηλαδή;
Ως είθισται ή όπως συνηθίζεται;
Σκωπτικό ύφος ή κοροϊδευτικό ύφος;
Διά ζώσης ή πρόσωπο με πρόσωπο;
Έωλα συνθήματα ή μπαγιάτικα/αναχρονιστικά συνθήματα;
Τον προσήκοντα σεβασμό ή τον πρέποντα/δέοντα σεβασμό;


Ευτυχείς και προνομιούχοι οι μαθητεύσαντες την ελληνική κλασική παιδεία!


Λουκάς Παπαντωνίου

•   •   •

* όπου μαθητής = μαθητής/τρια